Redactie | 05-05-2009 | 11:25 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Wie is Redactie
Het is al lang geen nieuws meer dat het Amerikaanse motormerk Harley-Davidson gebukt gaat onder de economische crisis. Maar stilzitten is achteruit gaan, dus heeft HD ook zijn touring gamma grondig aangepakt.



Een silhouet dat niet liegt, een groot windscherm en dito stuur, brede spatborden, luxueus zadel, verlichting alom, brede voetplanken, stevige wielen. Hier wordt duidelijk gekozen voor robuustheid die moet van pas komen tijdens een intensief en dagelijks gebruik.
Het frame werd opnieuw ontworpen en de achterbrug samen met de vering kregen een opmerkelijke opknapbeurt.
Het goed zichtbare motorblok, een klassieke in V-geplaatste tweecilinder van 1584 cc, hangt nu in rubbers om de trillingen tegen te gaan.
De constructeur hecht veel belang aan het koppel dat al vrijkomt bij 3500 tpm en dan 131 Newtonmeter bedraagt. Concreet zul je niet te vaak schakelen, zeker wanneer je weet dat de zesde overdrive versnelling je prachtige rij ervaringen bezorgt.

Ja, dat rijden met deze Road King blijft toch een aparte belevenis. Laten we wel wezen, dit is geen motorfiets voor doetjes. Wanneer dames ermee willen rijden, moeten ze beschikken over krachtige kuitspieren en dito biceps. Ook de heren zijn best uitgerust met dergelijke attributen. Eens dat deze motor op snelheid is, valt dat rijden meer dan behoorlijk mee. Zeker op de autosnelweg met lange, niet te scherpe bochten. De bescherming is meer dan uitstekend en het geboden comfort is dat ook op voorwaarde dat de weg er goed bij ligt.
Een ander verhaal is het wanneer je zeer bochtige wegen gaat opzoeken. De vrije hoogte is beperkt. Het rijklaar gewicht van 368 kg en een wielbasis van 1,625 meter zijn factoren die het rijden dan niet gemakkelijk maken.

Hetzelfde verhaal ondervind je in de stad, daar wordt manoeuvreren beslist moeilijk. Het parkeren is ook al geen lachertje en je hebt hier natuurlijk geen recht op een achteruit versnelling. Het is precies het overmatig gebruik van spierkracht waarmee sommige Harley rijders nogal eens graag snoevend en lachend uitpakken.
Op een slecht wegdek krijg je bovendien af te rekenen met tekortkomingen van de vering die het nochtans stukken beter doet dan de voorgangers.
De passagier zit behoorlijk goed, maar met het oog op het comfort is het misschien beter om in optie een topcase aan te brengen.
Voor het overige is het vooral genieten van de uitzonderlijke motorkracht en het heerlijke koppel, sensaties die de huisstijl van Harley nog maar eens onthullen.

De afwerking van deze toermotor is uitmuntend en op de tank gemonteerd is er een elektronische snelheidsmeter met kilometerteller, een klok op de kilometerteller en een dubbele tripteller.
We vinden het wel jammer dat een motorfiets van zijn kaliber geen afsluitbare benzinedop heeft.

Over het verbruik kunnen we heel positief zijn, wij kwamen uit op een gemiddelde van 6 l per 100 km. Met een benzinetank van 22.7 l ben je per tankbeurt al snel 350 km onderweg.


Bron: 6minutes.be

  henk | 07-05-2009 | 09:34 uur | Reageer op dit bericht
  mijn honda van 365 kg heeft tenminste een achteruitsmile

  Diana | 07-05-2009 | 10:17 uur | Reageer op dit bericht
  Maar een honda is het toch net niet he.....

  Arend | 07-05-2009 | 11:13 uur | Reageer op dit bericht
  Wat een watje zeg. Ondanks het gewicht is de RK juist uitstekend handelbaar in alle omstandigheden. Het is gewoon een grote motor: je zet een ukkie toch ook niet op een Goldwing om maar eens iets te noemen. Comfort is juist op slechte wegen hoog. Dit door de relatief zachte vering. Wat dan weer sportief rijden niet echt mogelijk maakt. Wat je met zo'n motor ook niet wilt trouwens. Kortom weer van die vooringenomen ***koek van zo'n "journalist".

  arja | 07-05-2009 | 17:44 uur | Reageer op dit bericht
  Mijn Roadking rijdt Super ondanks dat ik geen wielrennerskuiten en/of spierballen heb!!:p

  kees | 07-05-2009 | 18:46 uur | Reageer op dit bericht
  net terug van een tripje Dasburg met alle japanse merken en mijn street glide ( die is nog wat lager als de RK )en nog wat overige merken motoren hebben er toch wel wat vrienden verbaasd gestaan hoe je met zo'n Harley ook redelijk sportief kan sturen

Motorverhuur

  Hans | 08-05-2009 | 15:50 uur | Reageer op dit bericht
  Die journalist mag EEEEN keer mee dan kan hij eens zien hoe plat een Road King kan,zelf ervaren is beter dan zelf lezen en er een bericht over schrijven!!
In stilstand is hij inderdaad zwaar maar als je rijd stuurt hij als een scheermes,overigens de kommentaren van die jappen zie die maar als afgunst,grapje,nu moet ik ook nog fireblade intoetsen om te versturen,de webmaster rijd zelf zeker japans??:p

  Fatboy Rob | 08-05-2009 | 20:10 uur | Reageer op dit bericht
  Euh... Lees ik dat goed? Koppel dat vrijkomt bij 3500 tpm? Hij heeft er duidelijk niet op gereden.....

  Hellglide | 09-05-2009 | 13:50 uur | Reageer op dit bericht
  koppel komt bij een HD al vrij als je 'm start.......

  Leen | 11-05-2009 | 09:08 uur | Reageer op dit bericht
  tja, je moet ervan houden, ik vind het logge beesten en toer veel liever op een grote allroad, die hebben
ook veel koppel, wegen minder, zijn wendbaarder, trillen minder en verbruiken minder.

  Richard | 11-05-2009 | 22:08 uur | Reageer op dit bericht
  ja..diep in zijn hart vindt iedereen de Road King Classic een mooie bike. Vergelijk em niet met een Gold Wing, ook een mooie en goede motor, maar voor een ander gebruik. smile

Advertentie

  Hans Veen | 22-05-2009 | 10:51 uur | Reageer op dit bericht
  Wat een ge***, die recensie. Ik heb de afgelopen 38 jaar op vrijwel alle merken gereden. Sinds 2002 rij ik een Electra Glide. Nu 85.000 km op de teller. Hij is zwaar, maar zeer handelbaar oa. de de lage zit. Als je goed met de voeten op de grond kan, is handling eenvoudig. Geen spierkracht, maar ervaring en trucjes. En met een Electra kun je echt hard. En zeer zeker hoge gemiddelden halen. Dat komt door zuinig brandstofgebruik (elke tankstop kost 10 minuten, dus 20 km) de fijne relaxte zit, het scherm of de batwing en het luie schakelen. Een rit van 1.000 km op één dag is geen probleem. Wat ook helpt is betrouwbaarheid. Ik heb in 85.000 nog nooit één storing gehad. Nog steeds zelfde belt overigens. Geen moertje en schroefje tilde los. Geen stekkertje of electriek weigerde. Geen olieverbuik. Veel bagage mee kunnen sjouwen. Starten en rijden, bij stortbuien, hitte, kou, hoogte en bergen. Dat heb ik met andere merken wel anders meegemaakt. Dat een zware HD geen beginnersfiets is, of voor extreme watjes niet licht te bedienen is,...tja. Ik sluit mijn tankdop overigens altijd af. Vaak is het gewoon de kift van mensen die op zo´n plastic raceplee rijden. Niet vergeten dat ook een goede garage die netjes je motor verzorgt, belangrijk is. OIT in Breda doet dat perfect voor mij als vaste klant. Tenslotte: ik ben geen HD-gelovige. Veel andere motoren vind ik ook mooi en ik zwaai naar iedereen op de brommert.

  Andre | 01-06-2009 | 09:11 uur | Reageer op dit bericht
  Het gaat toch om het gevoel wat je er elf bij hebt en niet wat een ander er van vindt?
Iedereen hoeft toch niet op de zelfde motor te rijden, en voor wat betreft de recensies is dit ook alleen maar de mening van de schrijver.
Iedereen veel veilige en PLEZIERIGE km's toe gewenst op de motor waar je jezelf prettig voelt.

  rotan | 11-06-2009 | 19:55 uur | Reageer op dit bericht
  Citaat;
"Laten we wel wezen, dit is geen motorfiets voor doetjes. Wanneer dames ermee willen rijden, moeten ze beschikken over krachtige kuitspieren en dito biceps. Ook de heren zijn best uitgerust met dergelijke attributen. Eens dat deze motor op..."

Zou een beetje slordig zijn als je voor alle merken zeer weinig spierkracht nodig hebt. Er rijden al veel dunne vrouwtjes rond op dikke harleys. Bij dit nieuwe type zou je ineens overgespierd moeten zijn, slechte reclame hoor :eek: :p
Ach zo'n motor rijd toch zo makkelijk als een kinderfiets.. deze motor is net zo een vrouwenmotor.

  chris | 12-06-2009 | 16:16 uur | Reageer op dit bericht
  Koop een auto! Roadkings met of zonder chesterfield bankstel achterop heeft wijnig meer met motoren te maken, maar dat geld ook voor de Goldwing... tja das mijn mening smile

  George | 30-06-2009 | 16:26 uur | Reageer op dit bericht
  Mijn Road King Classic (2002) is lekker kaal gemaakt, heeft geen windscherm en valbeugels meer. Wel een dik stuur, een dieper zadel en een paar andere leuke zaken. Stuurt prima, trekt als een beer en laat me nooit in de steek. En in de zijtassen kun je lekker veel meenemen. Kortom, de naam Road King is wat mij betreft terecht voor deze motor gekozen. Enne ....... voor de mensen met iets minder in de mouwen en de broekspijpen is er een achteruit-schakelsysteem (reverse shift) te koop zodat ook dat probleempje wel is op te lossen en je toch overal weg kunt komen.

Advertentie

  John M | 04-07-2009 | 01:32 uur | Reageer op dit bericht
  Na zo'n 10 jaar geen motor gereden te hebben heb ik vandaag een Road King gehuurd bij Motor Saloon in Amersfoort. Heb er 237km mee gereden, voornamelijk smalle binnenweggetjes en dijken, 30km snelweg.
Op het moment dat je stil komt te staan voel je het gewicht, maar zodra je boven de 5 km p/u rijdt voel je dat al niet meer. Stuurt uiterst soepel, ook op bochtige dijken, trekt als een beer in elk toerental en je geniet continu van de sound. Absoluut geen last gehad van een slechte vering. Op de snelweg 140km p/u gereden zonder enig probleem, het windscherm doet zijn werk fantastisch. Harder dan 140 kon ik niet proberen vanwege de drukte en mag ook helaal niet :-) . 2 nadelen: Als je onder de 5 km p/u komt voel je het gewicht en ga je wat slingeren. Even keren op een smal dijkje is niet makkelijk. En bij het parkeren moet je inderdaad opletten dat je bijvoorkeur weer vooruit weg kan. In linker bochten zit de Jiffy standaard erg snel aan de grond. Verder hoef je absoluut geen spieren te hebben, ik ben een zeer tenger persoon. En 3 weken terug was ik bij een Harley treffen in Amersfoort waar ruim 1000 Harley's waren en heb daar zeer veel vrouwen gezien aan het stuur van dikke Harley's.
Ik heb vele jaren op sportieve Jappen gereden, natuurlijk is het geen scheurmachine als een Fireblade of een R1, maar dit was een hele belevenis en ik heb op en top genoten!

  frits | 26-07-2010 | 06:04 uur | Reageer op dit bericht
  ik rij sinds 2 maanden een nieuwe road king ik had hier voor een sportster ik moet eerlijk zeggen het is net of ik een een andre wereld ben gekomen het rijd als een trein en als je eenmaal 5 km rijd voel je het al het is een top motor maar je moet er wel wat voor neer leggen want is is toch een hoop geld .xd

  jp | 13-09-2010 | 12:50 uur | Reageer op dit bericht
  ik rij nu zelf 3 maand roadking ene van 2006 daarvoor reed ik dyna maar de roadking dit em helemaal..

  Fred | 24-09-2010 | 17:00 uur | Reageer op dit bericht
  Ik rij sinds ongeveer 3 jaar een Road King Classic, waarom?, omdat ik het een prachtige gelijnde motorfiets vind.
Ben een jaar of 5 terug weer opnieuw begonnen met motorrijden, na 35 jaar.
Heb me gek laten maken door m'n vrienden waarvan de meeste een HD softail rijden.
Ben begonnen met een Yamaha Royal star (heeft toch een beetje de looks van een RK).
Maar na een half jaar was ik hem al zat en ben voor de softail heritage gegaan.
Ook deze motor heb ik later ingeruild tegen een RK bij Motorsaloon.
Prima mensen kan je goed zaken mee doen, maar de afstand was voor mij een probleem, ben zodoende bij OIT Breda terug gekomen.
moet zeggen een geweldige zaak en een Service waar menig HD dealer nog iets van kan opsteken.
Heb al verscheidene grote reizen gemaakt, maar waar m'n maten met een softail al na een uurtje klagen over van alles en nog wat kan ik uren rijden met m'n RK.
Ben met je eens in het korte bochtenwerk is de trekken aan het stuur, maar voor de rest rij je als een vorst!.
Een Road King is basic al een prachtige motor, hoeft hem nauwelijks te pimpen.

:glasses: :glasses: smile

  Bart | 25-10-2010 | 12:29 uur | Reageer op dit bericht
  Overigens, niet alleen de Road King stuurt als een Koning. Hoewel Fred hierboven de Heritage 'minder' vindt, kan ik slechts zeggen dat bijna elke Harley Classic op lange afstanden een genot is. Ook de Heritage Classic, mits goed uitgerust daarvoor. De mijne heeft een klassiek laag U-vormig stuur, een rugsteun voor de berijder en uiteraard highway steps. mag de Road Kiing per dag 1000 kilometer doen, wij doen er rustig zo maar 800 op een dag. Waarbij de wendbaarheid van een Heritage op kleine wegen groter is, is de Heritage voor ons een ideale combinatie. Of je moet alleen maar snelwegen willen rijden. Wel is het waar, dat de heritage wel snel de treeplanken aan de grond heeft, sneller dan een RK. Maar wie daar mee om weet te gaan, heeft ook aan de Heritage een dijk van een HD. Ook voor de langere afstanden.

Advertentie

  voltman | 22-06-2011 | 21:38 uur | Reageer op dit bericht
  Ben sinds maart in het bezit van een RK 1.7 L blok.
in een woord geweldig ben er heelmaal gek van.
Na begonnen te zijn met een Sportster daarna een eigebouw Elektra en toen deze stuk ging een Softail gekocht.Deze dit jaar ingeruild bij Westcost in Alkmaar.Werkelijk de RK is fantasties:p

  Johan | 03-12-2011 | 12:12 uur | Reageer op dit bericht
  Heb sinds twee jaar RK 2002 uitmuntende motorfiets wil geen ander meer.
daarvoor een Heratage softail ook een prima fiets.
Alle vooroordelen ten spijt.

  John | 22-01-2013 | 10:31 uur | Reageer op dit bericht
  Rij sinds kort op een Road King 2007, fantastische toer buffel die ook in de kronkelwegen van de Ardennen prachtig rijd.

  John | 26-03-2013 | 01:10 uur | Reageer op dit bericht
  Na 2 BMW's K1200RS en daarna 2 Yamaha Wild stars nu een RK uit 2007, wat een zalige motor om op te rijden !:glasses:

  Rob | 31-05-2013 | 13:53 uur | Reageer op dit bericht
  Geweldig leuk om te lezen wat iedereen zoal van de RK vindt. Het is zonneklaar dat als je er zelf een hebt, je ook min of meer verkocht bent. Ik ben dat nu ruim 2 jaar en ik heb al wat motoren gehad, maar de RK is een echte bike en ongelofelijk hanteerbaar.


  jonald | 20-08-2016 | 14:24 uur | Reageer op dit bericht
  ik wil een motor kopen en ben aan het twijfelen tussen een road king en een Heratega Softail Classic. beide prachtige motoren. ik wio maximaal 20.000,00 uitgeven. ik vindt de authentike hd tassen etc ook wel wat hebbensmile

  jonald | 20-08-2016 | 14:30 uur | Reageer op dit bericht
  ik wil een motor kopen en ben aan het twijfelen tussen een road king en een Heratega Softail Classic. beide prachtige motoren. ik wio maximaal 20.000,00 uitgeven. ik vindt de authentike hd tassen etc ook wel wat hebbensmile

  Ronaldo | 11-10-2016 | 11:06 uur | Reageer op dit bericht
  Ik ben een ukkie en rijd gewoon op een Roadking hoor.


Reageer

Naam:  
 
 
Je reactie:
 

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:
 
 
Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.