wiar | 07-09-2003 | 21:50 uur | Abonneer op dit bericht Zend dit bericht naar een kennis Reageer op dit bericht
Wie is wiar
Hond CB 500
Hoi na een paar daagjes ff een beetje rond neuzen hier komt mijn eerste vraag.

Wat is jullie advies voor een beginnende motor rijder voor woon-werk verkeer. De afstand is 31 km enkele reis.
Natuurlijk moet hij ook geschikt zijn om op een mooie dag lekker te toeren.
Mijn idee is om wel het hele jaar door te blijven rijden.

Wat achtergrond info over mij en mijn voorkeuren.
Ben 33, rijdt 13 jaar auto en beschouw mezelf als een rustige rijder. Liever 5 minuten later dan niet......

Oh ja ben geen liefhebber van sport motoren (buikschuivers e.d.) maar wel van tour en all-roads.

En om alles nog completer te maken. Als het ff kan moeten zowel mijn vrouw (164 cm/80 kg) als ik (186 cm/+100 kg) er op kunnen. (dit is trouwens vooral het gewicht vertrouwelijke informatie :-) )

Ben heel benieuwd naar jullie ideeen en adviezen!!

Grts Arjan

< Je bent niet verantwoordelijk voor het hoofd waarmee je geboren wordt.
Maar wel voor het gezicht wat je ermee maakt. >

JanB | 07-09-2003 | 22:14 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Oei.... leuke vraag....
Gezien je gewicht etc. zou ik zeker niet te licht gaan. Probleem is dan wel je gebrek aan rij-ervaring.
Voor woon-werkverkeer vind ik een chopper/cruiser minder geschikt, vanwege de mindere bescherming en het vele poetswerk. Maar...zoals alles is dat heel persoonlijk. Buikschuivers sluit je al uit... Je hebt overigens niet gezegd hoeveel dat moois mag kosten..
Voor een toerfiets is zoiets als een Yamaha XJ900 Diversion misschien wat. Degelijke fiets, cardan (makkelijk in onderhoud), halve kuip voor bescherming tegen weer en wind, geen "scheurbak" maar wel vermogen genoeg om lekker te rijden.
Een prima allroad om mee te beginnen lijkt me een Honda Transalp. Niet te gek zwaar en degelijk. Z'n grote broertje, de Varadero is weer een heel stuk zwaarder.
Echte toerfietsen zijn bv. een Honda PanEuropean, Yamaha FJ1300 en diverse BMW types. Maar die zijn best wat zwaarder (wat minder geschikt voor een beginner) en ook een flink stuk duurder.

Alweer, alles hangt af van voorkeur en portemonnaie. Er zijn ongetwijfeld mensen hier die weer andere ideeën hebben. Ga in ieder geval uitgebreid testrijden op de motor van je keus en laat je niets aanpraten.

metan | 07-09-2003 | 23:32 uur | Reageer op dit bericht
Wie is metan
Honda NTV 650 Revere
Heb je artikeltje gelezen
Heb sinds kort mijn rijbewijs en een motor.
Het "probleem"van jou herken ik.Had hetzelfde en ben over gegaan tot de koop van een Honda NTV650 Revere.Als beginnend motorrijder vind ik dit een prettige motor.Niet te licht en niet te zwaar.
Prima te rijden met de vrouw achterop.De NTV staat ook wel bekend als een prima woon/werk verkeer motor.Bij motorport in Almere staat er een die gebruikt word als ruil motor.Een dikke 100.000 km op de teller.Na de vraag gesteld te hebben of het een goede motor is , werd meegedeeld "af en toe een beurtje en karren maar"!Lekker toeren en sportief rijden zijn aan deze motor zeker besteed.Boven de 5000 toeren heb je aardig wat pit onder je kont.Komt bij dat de motor een cardan-as heeft en dat aanzienlijk in de onderhoudskosten scheelt.(geen ketting en tandwielen)
De Yamaha XJ900 Diversion is zeker ook een fijne motor.Bij deze ga ik af op rijervaring van een collega.Die is nu met zijn tweede bezig.Het schijnt een echte gooi en smijt fiets te zijn.
Ook hij rijd regelmatig met zijn vrouw.
Het is en blijft natuurlijk moeilijk , maar misschien is het voor jouw toch welkome informatie.
Ik hoop dat je slaagt in je keuze en wens je alvast heel veel plezier en veilige kilometers!

M@rcel

wiar | 08-09-2003 | 12:53 uur | Reageer op dit bericht
Wie is wiar
Hond CB 500
Alvast bedankt voor de tips.. (meer is natuurlijk welkom!) Er zitten al een aantal motoren bij (o.a. Transalp & Diversion) die mijn aandacht al getrokken hadden.

Maar ik merk dat ik niet 100% duidelijk ben geweest in mijn laatste alinea. Het is n.l. de bedoeling dat mijn vrouw ook zelf gaat rijden en niet alleen achter op zit ;-)

grtjs Arjan

de Senna | 08-09-2003 | 19:04 uur | Reageer op dit bericht
Wie is de Senna
Als je de Trans Alp mooi vindt heb ik een beter alternatief. Zonder weer in de eeuwige discussie te belanden tussen jappen en italianen, kan ik het zogenaamde "olifantje" aanbevelen, de Cagiva 750 Elefant dus. Zit tussen niet te zaar en niet te licht ietwat naar het zware, maar toch, het oog wil ook wat, Ze zijn relatief goedkoop (vind ik), en....en nou komt de aap uit de mouw natuurlijk...er hangt een echt ducati desmo blok onder (Cagiva = dezelfde fabriek) en dat merk je. In het begin een beetje wennen, tamelijk stugge 2 cilinder, je kunt lekker hoog toeren rijden. Ideaal voor stadsverkeer en op de autoweg relaxed kruissnelheid 150 (top = 180) Het was mijn vorige motorfiets en heb er probleemloos mee naar Barcelona en weer terug gereden.

succes in je keuze

Mark

Tasmanian | 08-09-2003 | 19:28 uur | Reageer op dit bericht
Wie is Tasmanian
Honda XL 1000 Varadero
Volg het advies van JanB en ga gewoon testrijden op de mogelijke kanditaten. En, echt waar, op eesn zit je op een motor en denk je "Dat is hem"

mvrgr
Taz

Motorverhuur

t_rex1970 | 08-09-2003 | 20:28 uur | Reageer op dit bericht
Wie is t_rex1970
Harley Davidson Roadster
Ook ik bevind mij in de zelfde situatie, echter mijn vrouw gaat niet rijden. Ik ben bijna (hopelijk) zover dat ik wel kan gaan rijden. Voor je vrouw raad ik aan gezien haar lengte en gewicht zoiets als een Honda CB 500 of een Kawa ER 5. Met een klein ruitje heb je ook nog wat bescherming. Tweede hands zijn ze zelfs niet eens zo duur. Jou lengte en gewicht is een ander verhaal. Een Div 600, Fazer 600 of mischien een Suzuki SV 650... allemaal aardige motoren om mee te beginnen. En wat Taz zegt is ook een geweldig idee. Testrijden. Hé Taz, hoe gaat dat in zijn werk, testrijden. Mag je bij een garage bv een halve of hele dag met een motor rijden als proefrit? Of is het maar een blokje om en moet je binnen een kwartier ofzo weer terug zijn?

t_rex1970 has the need for speed

JanB | 08-09-2003 | 22:01 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Tja.... hoeveel verschillende motoren er ook zijn, er is nooit één motor die aan álle eisen kan voldoen.
In dit geval is je vrouw (of jij...) een probleem denk ik. Haar lengte zal het moeilijk maken een geschikte motor te vinden. Allroads zijn vrijwel zeker te hoog en de meeste wat zwaardere toermotoren vrijwel zeker ook. Ook een fiets als de Fazer (toppertje trouwens...) zal mogelijk te hoog zijn.
Daar is wel wat aan te doen (verlaagd zadel etc.) maar dan zit ie weer niet goed voor jou.....
Uiteraard geldt ook hier: een testrit zegt meer dan duizend woorden.

Heb je er al aan gedacht om "dan maar" twee motoren te kopen??

wiar | 09-09-2003 | 12:46 uur | Reageer op dit bericht
Wie is wiar
Hond CB 500
Zeer zeker aangedacht om er dan "maar" twee te kopen. Maar ja financien he ;-) Maar zo als we er nu naar kijken zal het daar toch wel op uit komen. Alleen zal de tweede dan wel volgend voor jaar worden.

Oh ja zat gisteren ook nog te kijken bij een PC 8oo of een K75 RT. Is dat iets voor een beginner of te hoog gegrepen?

risk | 09-09-2003 | 13:37 uur | Reageer op dit bericht
Foto4
DL650 A
Wat dacht je van een BMW F650?? Ook een leuke brommer waar iedereen mee uit de voeten kan. Ideaal voor Woon/Werk verkeer en voldoende om ook eens mee te toeren! Laag verbruik is bij woon/werk verkeer ok een pre, denk ik.

Nu komt het!! smile Ik weet er nog wel een voor je te koop ook!! ;-)

Van een vrouwelijke collega en ik krijg geen provisie!!

suc6 met kiezen! Er is natuurlijk ook erg veel keuze!

Het is altijd motor weer!!

Remko

wiar | 09-09-2003 | 14:55 uur | Reageer op dit bericht
Wie is wiar
Hond CB 500
Hoi Remko.

Ik had ook al wel een F650 gespot en vond ze ook zeer zeker interessant. Dus laat eens ff wat meer data over de motor horen en wie weet.

JanB | 11-09-2003 | 00:46 uur | Reageer op dit bericht
Wie is JanB
Yamaha Fazer 1000
Een PC800 of een K75RT zijn qua vermogen alletwee goed te doen, zelfs voor een beginner. Je zult alleen moeten wennen aan het vrij hoge gewicht, al gaat dat meestal snel.
Máár...voor je vrouw zullen deze twee "te hoog gegrepen" zijn.
Ik heb trouwens zowel de BMW F650 als de Scarver gereden. Waar ik de Scarver een leuke speelfiets vond, had ik wat meer moeite met het waarderen van de F650.

Reageer

Naam:  

Je reactie:

Smiley lijst
Klik op een smiley om deze in te voegen in je bericht.
:neutral: :smile: :cry: pirate :depressed :sad: huh?? xd tear :eek: :p :glasses:
:cool: :laugh: :evil: :embarrass :disappoin :wink: :razz: :rolleyes: :twisted: :mrgreen: :redface: :question:
xd :ack: :?: :ermm: :devious: :knockedou :pukey: :bored: :bandit: :kwijl: :arrow: :alien:
:angry: :tired: :angryfire :sleep: :hurt: :lol: :grin: :lick: :exclaim: :ohyeah: :idea: :biggrin:
:chinese:

Welke dag is het vandaag?
 Even geduld aub...
Vanwege spam is deze controle helaas nodig.
Als je lid wordt van BikeNet.nl kan je direct je bericht plaatsen.
Bovendien houden we je dan op de hoogte van nieuws en andere ontwikkelingen op motorgebied.